Dette innlegget ble opprinnelig publisert 25. september 2025 på Fiberfokus.no
PPWR
Et begrep som er på manges lepper om dagen. Hvilke følelser frembringer det hos deg? Stress, motivasjon eller kanskje en form for angst? Vet jeg nok om dette? Gjør vi det vi skal? Forstår jeg det riktig? Eller burde jeg tolket det på en annen måte, tatt andre veivalg. Spørsmålene er mange, svarene er ikke fullt så mange.
Jeg har tatt diskusjonen med meg selv
Om dette vil endre arbeidshverdagen min, er det da til det positive? Jeg velger å tro det. Direktivene vil sette ting i system og synliggjøre de som tar snarveier. Men blir det en ny måte for teamet vårt å konstruere emballasje? Nei. Og takk og lov for det.
Resonnementet bringer meg tilbake til min egen studietid
Som elev på Norges Markedshøyskole (nå BI), skulle jeg skrive en oppgave om ulike måter å markedsføre produkter. Mitt valg falt på emballasje. Naturlig nok. Dette var riktignok i 1999, altså i forrige århundre, og sosiale og digitale medier hadde ikke vunnet fram. Jeg var født og oppvokst på en emballasjefabrikk, og selv om jeg ble oppfordret til å gå mine egne veier, gikk tankene mine stadig tilbake til emballasjens kraft.
Jeg valgte å skrive om en norsk aktør
[…] som på den tiden benyttet en emballasje som etter min mening ikke stod i stil til produktet. Det var urnorsk og av høy kvalitet – Dovre-undertøy for menn. Oppgaven skrev jeg på vår fabrikk i Sarpsborg. Jeg tegnet esken i beste kvalitet av jomfruelig kartong. Passet på at gramvekten var riktig for vekten på innholdet og at styrken var god nok til logistikken videre. Jeg la inn et vindu for at forbruker skulle se fargen, og ikke åpne (les ødelegge) emballasjen. Jeg brettet innholdet på en annen måte for at emballasjen skulle bli mer komprimert. Kanskje kunne vi få plass til flere pr pall? Den ble altså optimalisert. Jeg skar den ut på det manuelle tegnebordet vårt med tapetkniv, og limte den forsiktig sammen. Jeg dekorerte den med norske fjell og nøytrale farger som appellerte til den rene, norske naturen. Jeg la inn et pegoppheng på toppen, sentrert, slik at den hang fint i butikk og ikke skapte utfordringer for butikkpersonalet. Så forklarte jeg alle detaljene i oppgaven som fikk tittelen «emballasjen, den stumme selgeren». Min teori var, og er, at dersom forbruker tar emballasjen i sin hånd, så økes sjansen for salg betraktelig.

Et av mine stolteste øyeblikk
var da jeg jeg la dette fram for sensor. Jeg skjøv prototypen av Dovre underbukse ærbødig fram på bordet. Som om den var laget av gull! Og det neste som skjedde har preget hele min arbeidskarriere. Faktisk dukker disse tankene opp, og ikke minst følelsen det gav meg, i settinger som for eksempel da jeg ble kjent med hva PPWR betyr. For det sensor gjør – er å ta tak i min dyrbare emballasje og kaste den rett i søppelbøtta. Jeg var rystet og for en gangs skyld stum. Han fortsetter med å si at «emballasje er intet mindre enn avfall».
Hvorfor husker jeg dette så godt?
Jo, fordi den prototypen, med Dovrefjellet utenpå og Dovre-underbuksa inni, står på pulten min den dag i dag. For å minne meg på at en dag vil han se at han tok feil, denne sensoren. Som ikke så verdien i emballasje. Som ikke forstod at ved å optimalisere, forbedre logistikken, lage resirkulerbare løsninger og samtidig ivareta – så er emballasje en ressurs. Så la oss ikke la den komme på avveie. Takk, sensor, for at du gav meg et mantra og takk PPWR for at du tydeliggjør det!

Kompetanse i høysetet med Fiberfokus
Vi i Moltzau holder oss alltid oppdaterte på det siste innen fiberbasert emballasje, og derfor er vi medlem av Fiberfokus.
Fiberfokus er Emballasjeforeningens fagnettverk innen fiberemballasje som ble startet i 2018. Fiberfokus har som formål å bidra til kunnskapsutveksling og kompetanseheving om fiberemballasje, for å fremme kunnskap om dens positive betydning i en sirkulær økonomi.
Les mer
PPWR
PPWR er EUs emballasjeforordning som vil påvirke fremtidens emballasje.
Les mer
Grønne skoger er gull
Hvordan råvaremangel påvirker emballasjeproduksjonen. Opprinnelig publisert på Fiberfokus.no
Les mer
CefaTray i butikkhyllene
Bama lanserer mat på farten i fiberbasert emballasje fra CefaTray.
Les mer