Hopp til hovedinnhold

Case

Blåbær

Moltzau Packaging har utviklet en kartongbasert emballasje for Cevita-blåbær som reduserer klimafotavtrykket med 48%. Designet gir bedre stabling, mindre plast og enklere sortering, i tråd med PPWR.

Kunde:

Cevita-blåbær med 48% reduksjon i klimafotavtrykk

Moltzau Packaging har i samarbeid med Bama utviklet en innovativ kartongbasert emballasjeløsning for Cevita-blåbærene som reduserer CO2-utslippene med hele 48% per tonn fraktet bær, i følge NorgesGruppen.

Kunder etterspør mindre plast

Klima og miljø blir stadig viktigere for kundene våre, uansett hvilken kjede de handler i. Noe av det folk er aller mest opptatt av, er å redusere plastandelen i emballasje. Dette forteller Pål Westby, som er kategoriansvarlig for frukt og grønt i NorgesGruppens butikker. Ett bevis på dette er at KIWI i 2018 fikk flere forespørsler fra kundene sine om plast enn om pris. Derfor betyr det mye at Cevita-blåbærene nå kommer pakket i bærekraftig kartongemballasje og ikke i plastbeger.

Målrettet emballasjedesign

Den nye løsningen er utviklet med prinsippene for design for recycling, og er et konkret svar på kravene i EUs emballasjeforordning PPWR. Reduksjonen i klimafotavtrykket kommer av flere faktorer.

Redusert matsvinn

Taktisk plassering av pustehull i emballasjen fører til at blåbærene holder seg ferske lengre.

Redusert plastavfall

Tidligere besto forpakningen av runde plastbegre, og nå kan hele emballasjen trygt sorteres som kartong, inkludert vinduet av celluloseacetat.

Redusert transportbehov

Firkantet emballasje gir mindre tomrom både innvendig, slik at hvert beger nå blir fylt helt opp, og utvendig, slik at begrene kan stables mer effektivt. Dette fører til at det kreves færre lastebiler fordi vi transporterer mindre luft og mer bær.